O tym kiedy używać języka formalnego lub nieformalnego decyduje wiele czynników. Należą do nich - kultura organizacyjna firmy, w której pracujemy, sposób mówienia, czy stanowisko odbiorcy. Z kolei kiedy otaczamy się współpracownikami z innych krajów/kultur lub ludźmi, których nie znamy zbyt dobrze, używanie formalnego języka pomaga wyeliminować wszelkie nieporozumienia i jednocześnie brzmieć uprzejmie, czy profesjonalnie. Oto kilka wskazówek, w jaki sposób używać języka formalnego i nieformalnego.
1. Dowiedz się, w jakich sytuacjach możesz używać nieformalnego języka.
Poniżej przedstawiamy kilka sytuacji, w których można używać języka formalnego:
Kiedy komunikujesz się z kimś, kogo nie znasz zbyt dobrze.
E-mail biznesowe.
Korespondencja biznesowa.
Pisma / artykuły naukowe.
Prezentacje.
Raporty.
Zamówienia publiczne.
Rozmowa z przełożonymi.
Rozmowy kwalifikacyjne.
Oficjalne dokumenty.
Przemówienia.
I kiedy używasz języka nieformalnego:
Codzienne rozmowy.
Osobiste e-maile.
Media społecznościowe.
Reklamy.
Wiadomości SMS.
Rozmowa z rówieśnikami.
Spotkania zespołu.
2. Gramatyka.
W języku formalnym gramatyka jest bardziej złożona, a zdania są na ogół dłuższe. Na przykład:
Język formalny: We regret to inform you that the delivery will be delayed due to adverse weather conditions.
Język nieformalny: Sorry, but the delivery will be late because of the weather.
3. Słownictwo.
W języku formalnym słowa są na ogół dłuższe.
Na przykład:
Acceptable / okay
Assistance/ help
Require/ want
4. Wymowa.
W języku formalnym mowa jest generalnie wolniejsza, co pozwala na poprawną i wyraźną wymowę, a ton głosu jest poważniejszy.
5. Skróty i akronimy.
Nie są używane w języku formalnym.
Na przykład:
‘As soon as possible’/‘asap’
6. Czasowniki modalne.
Język formalny używa czasowników modalnych.
Na przykład:
Bylibyśmy wdzięczni, gdyby….
Czy mógłbyś uprzejmie poinformować nas, czy…?
PS A jeśli zastanawiacie się, jak w grzeczny sposób wyrazić sprzeciw podczas rozmowy, to zapraszam do obejrzenia jednego z moich filmików:
Comments