top of page
Szukaj
  • addvaluelc

Angielski formalny vs nieformalny - największe różnice.



O tym kiedy używać języka formalnego lub nieformalnego decyduje wiele czynników. Należą do nich - kultura organizacyjna firmy, w której pracujemy, sposób mówienia, czy stanowisko odbiorcy. Z kolei kiedy otaczamy się współpracownikami z innych krajów/kultur lub ludźmi, których nie znamy zbyt dobrze, używanie formalnego języka pomaga wyeliminować wszelkie nieporozumienia i jednocześnie brzmieć uprzejmie, czy profesjonalnie. Oto kilka wskazówek, w jaki sposób używać języka formalnego i nieformalnego.


1. Dowiedz się, w jakich sytuacjach możesz używać nieformalnego języka.

Poniżej przedstawiamy kilka sytuacji, w których można używać języka formalnego:

Kiedy komunikujesz się z kimś, kogo nie znasz zbyt dobrze.

E-mail biznesowe.

Korespondencja biznesowa.

Pisma / artykuły naukowe.

Prezentacje.

Raporty.

Zamówienia publiczne.

Rozmowa z przełożonymi.

Rozmowy kwalifikacyjne.

Oficjalne dokumenty.

Przemówienia.


I kiedy używasz języka nieformalnego:

Codzienne rozmowy.

Osobiste e-maile.

Media społecznościowe.

Reklamy.

Wiadomości SMS.

Rozmowa z rówieśnikami.

Spotkania zespołu.


2. Gramatyka.

W języku formalnym gramatyka jest bardziej złożona, a zdania są na ogół dłuższe. Na przykład:

Język formalny: We regret to inform you that the delivery will be delayed due to adverse weather conditions.

Język nieformalny: Sorry, but the delivery will be late because of the weather.


3. Słownictwo.

W języku formalnym słowa są na ogół dłuższe.

Na przykład:

Acceptable / okay

Assistance/ help

Require/ want

4. Wymowa.

W języku formalnym mowa jest generalnie wolniejsza, co pozwala na poprawną i wyraźną wymowę, a ton głosu jest poważniejszy.

5. Skróty i akronimy.

Nie są używane w języku formalnym.

Na przykład:

‘As soon as possible’/‘asap’

6. Czasowniki modalne.

Język formalny używa czasowników modalnych.

Na przykład:

Bylibyśmy wdzięczni, gdyby….

Czy mógłbyś uprzejmie poinformować nas, czy…?

PS A jeśli zastanawiacie się, jak w grzeczny sposób wyrazić sprzeciw podczas rozmowy, to zapraszam do obejrzenia jednego z moich filmików:













197 wyświetleń0 komentarzy
bottom of page